Når du skal kjøpe ny- eller nyere bruktbil er det fort gjort å bli skuffet over verdivurderingen av innbyttebilen din.
Det kan oppfattes som om bilforhandleren er grådig og urimelig. Her ønsker vi å belyse hvilke resonnement som ligger bak tallene.
Det er markedskreftene som rår, og den prisen du får for bilen din reguleres av etterspørselen for tilsvarende bil i dag.
Det er 3 hovedparametere som styrer innbytteprisen du blir tilbudt hos en forhandler:
- Forventet utsalgspris eksklusiv omregistreringsavgift (det er klart staten må oppi honningkrukka her også)
- Påkost og utbedringer (din innbyttebil er naturligvis strøken)
- Salgsomkostninger og fortjeneste
Påkost og utbedringer er egentlig lett å forklare: Den tilstanden du ville forvente at en bruktbil er i for at du ville kjøpe den. Jeg regner med du vil forvente at den har fulgt alle service, og at det ikke er nært forestående vedlikehold. Du vil heller ikke har småbulker og riper, dekk og felger skal være i bra stand, og bilen må være shinet og tiltalende. Kostnaden ved å få på plass alt dette må med andre ord trekkes fraforventet utsalgspris, og du som har hatt bil på verksted før og rettet en liten bulk, vet at dette koster.
Salgsomkostninger og fortjeneste er livsgrunnlaget til bilforhandleren
Marginen skal dekke lokaler, verktøy, utstyr, lønninger, drivstoff, lagerfinansiering, annonsering, etc.